PFA-urile pot avea cel mult 3 salariati proprii in acelasi timp. Ce obligatii exista pentru angajatori?

Publicat de admin pe

PFA-urile isi pot desfasura activitatea independent, insa pot avea si salariati proprii. In acest caz insa, legea prevede un numar maxim de 3 angajati in acelasi timp, carora sa le fie incheiate contracte de munca individuale.

PFA in 2023


Persoana fizica autorizata (PFA) reprezinta persoana fizica autorizata sa desfasoare orice forma de activitate economica permisa de lege, folosind in principal forta sa de munca.

PFA ca angajator

PFA isi poate desfasura activitatea in mod individual si independent, ca persoana fizica autorizata , dar in conditiile legii, poate avea, in calitate de angajator, cel mult trei angajati proprii in acelasi timp, carora trebuie sa le incheie contract individual de munca (CIM).

Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale prevede limitarile referitoare la numarul de angajati pe care ii poate avea o PFA.

Codul muncii defineste contractul individual de munca ca fiind ”contractul in temeiul caruia o persoana fizica, denumita salariat, se obliga sa presteze munca pentru si sub autoritatea unui angajator, persoana fizica sau juridica, in schimbul unei remuneratii denumite salariu”.

Important! Contractul individual de munca trebuie incheiat si inregistrat in Revisal anterior inceperii activitatii de catre salariat, obligatie ce revine angajatorului.

De asemenea, incadrarea in munca este conditionata de certificatul medical, documentul atesta faptul ca viitorul salariat este in masura sa presteze activitatea pentru care este angajat.

Varsta minima de la care este legala angajarea unei persoane fizice este de 15 ani, iar incheierea CIM se poate face pe durata nedeterminata sau, in anumite cazuri expres prevazute de legislatie, pe durata determinata. in ceea ce priveste durata muncii, CIM poate fi cu norma intreaga sau cu timp partial.

La angajarea unui salariat, angajatorul trebuie sa intocmeasca pentru fiecare persoana incadrata in munca un dosar personal. Aceasta obligatie este reglementata prin Hotararea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidenta a salariatilor.

Dosarul personal al salariatului cuprinde cel putin urmatoarele documente: actele necesare angajarii, fisa de aptitudini, contractul individual de munca, actele aditionale si celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea si incetarea contractelor individuale de munca, acte de studii/certificate de calificare, orice alte documente care certifica legalitatea si corectitudinea completarii in registrul general de evidenta a salariatilor.

PFA in calitate de angajator are obligatia de a respecta prevederile legale in vigoare privind atat relatiile de munca cat si securitatea si sanatatea in munca a lucratorilor.



Sursa: ITM